From 1 - 10 / 173
  • Faunabeheerplan 2014-2019 bufferzones Weidevogel- en Korhoengebied. Deze dataset bevat begrenzingen van de weidevogelgebieden en het korhoengebied in Overijssel. Tevens bevat het de begrenzing van een bufferzone van 5 kilometer rondom deze gebieden. De dataset is gemaakt ten behoeve van het Faunabeheerplan Overijssel 2014-2019. In de begrensde gebieden geldt een ontheffing op voorhand op basis van de Flora- en Faunawet voor schadebestrijding van de zwarte kraai en de vos. Hiermee verleent de provincie, onder voorwaarden ontheffing aan de Faunabeheereenheid die deze ontheffing weer door kan schrijven aan een beperkt aantal personen die in geval van belangrijke schade dieren mogen verstoren en doden. De begrenzing van de weidevogelgebieden zijn afkomstig van de beheertypenkaart van het Natuurbeheerplan 2014. De begrenzing van Korhoengebied bestaat uit het aaneengesloten heidegebied (De Sprengenberg en de Haarlerberg) binnen het Natura2000 gebied Sallandse Heuvelrug.

  • Met dit bestand kan de gemeentelijke indeling van Overijssel voor elk jaar weergegeven kan worden. De huidige gemeenten Urk en Noordoostpolder hebben in de periodes respectievelijk 1950 en 1962 tot 1986 deel uit gemaakt van Overijssel en zijn daarom ook opgenomen. Een deel van Staphorst is in 1962 overgegaan naar Meppel (Drenthe). Een deel van Gorssel (Gelderland) is in 1999 bij Deventer gekomen. Er kunnen kleinere grenswijzigingen zijn geweest die niet in het bestand zijn opgenomen. Ondanks de sterk verbeterde precisie zou het bestand als kaartlaag niet onder een bepaalde schaal gebruikt moeten worden, zeg 1:25000.

  • Regios binnen de provincie Overijssel zijn verder onderverdeeld in verschillende deelgebieden. Er zijn ongeveer 30 deelgebieden. Elk deelgebied heeft een cultuurlandschap of een combinatie van cultuurlandschappen die zich duidelijk onderscheiden van die in de aangrenzende deelgebieden. Dat onderscheid wordt deels veroorzaakt door verschillen van de natuurlijke ondergrond of waterhuishouding. Daarnaast zijn er ook veel verschillen die historisch gegroeid zijn. Denk dan aan verschillen in bestuurlijke, sociaaleconomische en culturele ontwikkeling. Om die redenen zijn de historische begrenzingen van vroegere rechtsgebieden en marken in veel gevallen gebruikt als grenzen van de hier onderscheiden deelgebieden. De namen van de gebieden zijn gebaseerd op streeknamen. Zijn streeknamen afwezig dan worden namen van dorpen gebruikt. Ook kunnen streken namen hebben die verwijzen naar geomorfologie, ontginningstype, geografische ligging of geologie.

  • Digitale cultuurhistorische atlas van de Provincie Utrecht (CHAT), speerpunten cultuurhistorie. De bestaande ruimtelijke kwaliteit van de provincie Utrecht geeft richting aan de mogelijkheden en onmogelijkheden van ontwikkelingen. Dit speelt vooral in het landelijk gebied, maar heeft ook zijn weerslag op ontwikkelingen in het stedelijk gebied. Cultuurhistorische structuren lopen ook door stedelijk gebied en kernen liggen in landschappen wat op ontwikkelingen, zeker aan de rand van de kern, invloed heeft. De cultuurhistorische en archeologische waarden geven samen een beeld van de ontstaansgeschiedenis van de provincie Utrecht. Deze waarden dragen in hoge mate bij aan ruimtelijke kwaliteit en versterken het historisch besef van mensen. De Provincie wil eraan bijdragen dat deze waarden zoveel mogelijk behouden blijven en beleefd kunnen worden dankzij informatievoorziening en mogelijkheden voor gebruik en ontwikkeling. Met het ruimtelijk erfgoedbeleid wil de Provincie bijdragen aan het behouden, versterken en beleefbaar maken van cultuurhistorie in de provincie Utrecht. Dit resulteert in een strategie van enerzijds het veiligstellen van cultuurhistorische waarden en anderzijds het sturen van ruimtelijke ontwikkelingen vanuit de samenhangende cultuurhistorische kwaliteiten ter plaatse. Daarbij is ‘behoud door ontwikkeling’ het uitgangspunt. De Cultuurhistorische Hoofdstructuur (CHS) vormt de basis van dit beleid. Voor het borgen van het gehele palet aan cultuurhistorische waarden binnen de CHS maakt de Provincie gebruik van het overleg met gemeenten. Hierin zal de Provincie vooral focussen op gemeentelijke plannen voor grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen. Binnen de CHS heeft de Provincie vier prioritaire thema’s geselecteerd waarop de Provincie actief beleid voert en die de Provincie borgt in de Provinciale Ruimtelijke Verordening: 1. historische buitenplaatsenzones; 2. militair erfgoed; 3. agrarisch cultuurlandschap; 4. archeologie. Voor de gemeente Vijfheerenlanden, die sinds 1 januari 2019 deel uitmaakt van de provincie Utrecht, is nog geen data beschikbaar.

  • De dataset bevat de samengevoegde geluidcontouren van de provinciale wegen van de Provincie Utrecht uit de Monitoringsslag Omgevingslawaai 2014.

  • Woonkernen waarvan en waarnaar verbindend openbaar vervoer plaatsvindt. Er vindt geen actualisatie van de data plaats. Voor de gemeente Vijfheerenlanden, die sinds 1 januari 2019 deel uitmaakt van de provincie Utrecht, is nog geen data beschikbaar.

  • Lokale knooppunten: knooppunten waar mensen uit de omgeving van auto of fiets overstappen op het regionale, meestal railgebonden openbaar vervoer. Waar mogelijk en haalbaar is sprake van enige concentratie van activiteiten rond het knooppunt, passend bij de schaal van het gebied. Er vindt geen actualisatie van de data plaats. Voor de gemeente Vijfheerenlanden, die sinds 1 januari 2019 deel uitmaakt van de provincie Utrecht, is nog geen data beschikbaar.

  • Verbindende lijnen openbaar vervoer provincie Utrecht tussen kernen; schematisch weergegeven. Lijnen betreffen verbindingen die per gemiddelde werkdag meer dan 800 reizigers in beide richtingen samen vervoeren. Er vindt geen actualisatie van de data plaats. Voor de gemeente Vijfheerenlanden, die sinds 1 januari 2019 deel uitmaakt van de provincie Utrecht, is nog geen data beschikbaar.

  • Regionale knooppunten: knooppunten met een concentratie aan activiteiten en een breed aanbod aan openbaar vervoer, waar alle vervoermiddelen bij elkaar komen, met een goede aansluiting op het regionale wegennet om toeleidende verkeersstromen richting de steden in de provincie een overstapfunctie te bieden. Er vindt geen actualisatie van de data plaats. Voor de gemeente Vijfheerenlanden, die sinds 1 januari 2019 deel uitmaakt van de provincie Utrecht, is nog geen data beschikbaar.

  • Centrumlocaties (binnensteden/hoofdwinkelgebieden): > 45.000.000 euro omzet in 2004; en/of > 60 winkels; en/of > 500 vrachtautobewegingen per etmaal. Er vindt geen actualisatie van de data plaats. Voor de gemeente Vijfheerenlanden, die sinds 1 januari 2019 deel uitmaakt van de provincie Utrecht, is nog geen data beschikbaar.