From 1 - 10 / 391
  • Categories  

    Natura 2000 is het samenhangend netwerk van beschermde natuurgebieden in de Europese Unie bestaande uit Vogelrichtlijn- en Habitatrichtlijngebieden. De Natura 2000-gebieden zijn een samenvoeging van beide. Per 1 januari 2017 is de wet Natuurbescherming ingegaan, hierdoor is de status Beschermd Natuurmonument vervallen. In totaal gaat het om 160 gebieden waarvan drie mariene gebieden in de Exclusieve Economische Zone (EEZ) op de Noordzee. De Vogelrichtlijngebieden zijn merendeels aangewezen in de periode 1986-2000. De Habitatrichtlijngebieden worden aangewezen met de aanwijzing van de betreffende Natura 2000-gebieden. De aanwijzing van deze gebieden is begonnen in 2008 en wordt naar verwachting voltooid in 2017. Op 23 maart 2017 zijn (kleine) wijzigingen in de begrenzing van de Weerribben van kracht geworden. Dit bestand bevat de grenzen van de 157 definitief aangewezen gebieden (stand van zaken 23 maart 2017) en de grenzen conform het ontwerp-besluit van de meeste overige gebieden. Voor twee Habitatrichtlijngebieden (Krammer-Volkerak en Zoommeer) op land, bevat deze dataset de grenzen zoals die aan de Europese Commissie gemeld zijn. Deze dataset bevat ook de begrenzingen van ondergrondse kalksteengroeven bij de gebieden Geuldal, Sint Pietersberg & Jekerdal, Bemelerberg & Schiepersberg en Savelsbos (code 'HR groeve' in het attribuut BESCHERMIN). In tegenstelling tot het regulier Habitatrichtlijngebied maken hier alleen de ondergrondse kalksteengroeven deel uit van het Habitatrichtlijngebied.

  • Op de kaart ziet u het aantal mensen dat in 2017 naar de huisarts is gegaan met één of meerdere teken in de huid. In de rode gebieden zijn de meeste mensen naar de huisarts geweest. Let op: de teek is niet altijd in dat gebied opgelopen. Daarvoor kunt u Tekenradar.nl raadplegen; die website laat tekenmeldingen zien in het gebied waar ze opgelopen zijn.

  • Categories  

    Deze webservice toont de emissies en afvalstromen vanuit de belangrijkste industriële faciliteiten in Nederland zoals deze met het elektronisch Milieujaarverslag worden verzameld in het kader van de Europese E-PRTR verplichting door RIVM aan de Europese Unie worden gerapporteerd. Het bevoegd gezag (provincie, gemeente, waterschap, omgevingsdienst etc.) van het bedrijf heeft vooraf de emissies en afvalstromen gevalideerd. Deze dataset betreft emissies naar de lucht en naar het oppervlaktewater. In beide gevallen gaat het om jaarvrachten.

  • Categories  

    Deze webservice toont bevat de emissies en afvalstromen vanuit de belangrijkste industriële faciliteiten in Nederland zoals deze met het elektronisch Milieujaarverslag worden verzameld in het kader van de Europese E-PRTR verplichting door RIVM aan de Europese Unie worden gerapporteerd. Het bevoegd gezag (provincie, gemeente, waterschap, omgevingsdienst etc.) van het bedrijf heeft vooraf de emissies en afvalstromen gevalideerd. Deze dataset betreft de emissies naar het riool, hierbij gaat het om jaarvrachten.

  • Copernicus Land monitoring services – Gedetailleerde bodembedekkings kenmerken voor het referentiejaar 2015 (hoge resolutie). Productie van ruimtelijke producten voor de Copernicus Land (continentale component) landmonitoring service: deel 3 - Graslandproducten voor de EEA39. Primaire grasland laag afgeleid d.m.v. tijdserie analyse uitgevoerd op satelliet beelden (EO data) voor het referentiejaar 2015 (+/- 1 jaar). Ruimtelijke resolutie 20*20m . «Data was produced with funding by the European Union. Copyright Copernicus Programme» DISCLAIMER: Wageningen Environmental Research has undertaken to distribute the data on behalf of EEA under Specific Contract No 3436/R0-Copernicus/EEA.56950 implementing Framework service contract No EEA/IDM/R0/16/009/Netherlands. Wageningen Environmental Research accepts no responsibility or liability whatsoever with regard to the content and use of these data. The European Environment Agency accepts no responsibility or liability whatsoever with regard to the information on this site and the information does not necessarily reflect the official opinion of the EEA or other European Communities bodies and institutions.

  • Dit bestand bevat de geluidcontouren van de luchthavens. De geluidcontouren zijn gebaseerd op het maximaal gebruik van de luchthaven volgens het luchthavenbesluit voor de betreffende luchthaven. De geluidsbelasting is weergeven in de dosismaat Lden. Dit is een jaargemiddelde, waarbij de nacht en avond resp. 5 en 10 dB strenger worden beoordeeld. Het Besluit burgerluchthavens bepaalt de ruimtelijke doorwerking van de geluidcontouren: Binnen de 70 dB(A)-contour worden woningen en geluidsgevoelige gebouwen aan hun bestemming onttrokken en is nieuwbouw niet toegestaan. Tussen de 70- en 56 dB(A)-contouren is realiseren van deze objecten niet zonder meer mogelijk. Het gebied tussen de 48- en 56 dB(A)-contour geldt als aandachtsgebied bij ruimtelijke ontwikkelingen. De contouren moeten worden overgenomen in het bestemmingsplan.

  • De maximaal toelaatbare geluidsbelasting van een luchthaven waarvoor een luchthavenbesluit is vastgesteld wordt in het luchthavenbesluit vastgelegd op handhavingspunten. De maat hiervoor is de jaargemiddelde dosismaat Lden (in dB(A)). Aan de hand van de registratie van het gebruik van de luchthaven wordt door het bevoegd gezag (voor deze luchthavens van regionale betekenis is dat de provincie) getoetst of aan de waarden wordt voldaan.

  • Luchtvaartuigen hebben ruimte nodig om op te stijgen en landen. Om deze te garanderen worden in luchthavenbesluit veiligheidsgebieden vastgesteld, waarbinnen niet zonder meer obstakels mogen worden opgericht die aangegeven hoogten overschrijden. De gebieden met hoogtebeperkingen worden in bestemmingsplannen overgenomen.

  • Het luchthavengebied is het gebied dat bestemd is voor gebruik als luchthaven, met bijbehorende voorzieningen. De omvang van dit gebied bepaalt mede of een luchthavenbesluit nodig is, of dat met een luchthavenregeling kan worden volstaan. Als de geluidcontour van 56 dB(A) Lden en/of de contour van het plaatsgebonden risico van 10-6 (deels) buiten het luchthavengebied liggen, is een luchthavenbesluit vereist.

  • De start- en landingsbanen van luchthavens zijn de gebieden waarvan wordt opgestegen en waarop wordt geland. In de luchthavenbesluiten voor de betreffende luchthaven worden deze aangeduid.